Hra ako liek na predpis?

Výskumy na tému videohier a ich negatívneho dopadu na vývoj dieťaťa, sú s nami asi od ich počiatku. Taktiež nie je nič neobvyklé stretávať sa s názormi ľudí, ktorí videohry vnímajú vyslovene negatívne a považujú ich za príčinu zlého zdravotného stavu svojich detí. Často sa skloňujú aj názory označujúce videohry ako jednu z príčin vzniku Poruchy pozornosti sprevádzanou hyperaktivitou, viac známej pod skratkou ADHD (z anglického Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Ide o poruchu pozornosti, ktorá ovplyvňuje správanie a myslenie, čo vplýva najmä na školský výkon alebo sociálne vzťahy ľudí, ktorí poruchou trpia. ADHD je v súčasnosti veľmi častá porucha, rozšírená najmä u detí. Aj na Slovensku jej prítomnosť prudko narastá. Mnohých preto možno prekvapí správa o prvej “hre na predpis”, ktorú nedávno schválila Americká Správa potravín a liečiv a je určená práve deťom vo veku 8-12 rokov trpiacim ADHD. EndeavorRX od spoločnosti Akili Interactive je prvou videohrou v histórii, ktorú môžu lekári v USA predpisovať ako liek. Pozrime sa teda prečo je EndeavorRX revolučnou hrou a prečo tie videohry možno nie sú až také zlé. 

Ako teda EndeavorRX pomáha s liečbou ADHD? 

Ako už bolo spomenuté vyššie, EndeavorRX sa stala vôbec prvou hrou v dejinách, ktorá získala oficiálne uznanie z lekárskeho prostredia. Jedná sa o menšiu revolúciu, nakoľko v minulosti (a tento názor pretrváva do dnes) boli hry laickou verejnosťou považované za príčinu vzniku týchto porúch a názory rodičov na čas ich detí, strávený za počítačom, bývali prevažne negatívne. Aj keď sme zakladali Impact Games, často sme sa v konverzáciách s príbuznými a známymi stretávali s nepochopením a argumentmi ako “dnešné deti už aj tak trávia veľa času hraním a vy ich v tom ešte idete podporovať a tlačiť hry do škôl”, či generalizujúcim názorom, že “všetky hry sú zlé a deti by mali tráviť svoj čas lepšie”. Teraz ale máme pred sebou hru, ktorá má preukázateľne pozitívne dopady na vývoj dieťaťa (v tomto prípade s poruchou ADHD) a dokonca má odobrenie od oficiálnej liekovej agentúry v USA na jej využívanie v zdravotníctve.

“EndeavorRx je navrhnutý tak, aby priamo zacieľoval a aktivoval nervové systémy prostredníctvom prezentácie senzorických stimulov a motorických výziev na zlepšenie kognitívneho fungovania. Technológia, ktorá je základom liečby, v podstate každú sekundu hrania produkuje výzvy pre dieťa, a to takými vecami, ktoré zdôrazňujú schopnosť venovať pozornosť viacerým veciam naraz.”, hovorí spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Akili Interactive, Eddie Martucci Ph.D

EndeavorRX prešla piatimi klinickými štúdiami, na ktorých sa zúčastnilo viac ako 600 detí s diagnózou ADHD. Deti hrali hru 25 minút denne, po dobu štyroch týždňov. Kontrolná štúdia uverejnená v prestížnom žurnáli The Lancet Digital Health, preukázala, že EndeavorRx zlepšil objektívne miery pozornosti u detí s ADHD. Po štyroch týždňoch liečby,  jedna tretina detí nemala merateľný deficit pozornosti aspoň v jednom prípade objektívnej pozornosti. Približne polovica rodičov zaznamenala klinicky významnú zmenu v každodenných prejavoch poruchy u dieťaťa po jednom mesiaci liečby; a toto číslo sa po druhom mesiaci liečby ešte zvýšilo na 68%. Po mesiaci liečby s EndeavorRx, zlepšenie pretrvávalo až po dobu jedného mesiaca.

Nahradia hry tradičné formy liečby ADHD?
Určite nie je na mieste tvrdiť (a k tomuto záveru nedospela ani jedna zo štúdií realizovaných v súvislosti s EndeavorRx), že videohry majú v súčasnosti potenciál úplne nahradiť tradičné formy liečby ADHD. Nie je to tak ani v prípade EndeavorRX. Hra bude využívaná v rámci zavedených metód liečby, spolu s klinickou terapiou, liekmi a vzdelávacími programami. „EndeavorRx ponúka neliekovú možnosť na zlepšenie príznakov spojených s ADHD u detí a je dôležitým príkladom rastúcej oblasti digitálnej terapie a digitálnych terapeutík,povedal Jeffrey Shuren, riaditeľ amerického úradu pre potraviny a liečivá (FDA), ktorý dal povolenie na použitie hry ako liečby.

 

 

V každom prípade sa určite jedná o zlomový moment, ktorý môže prispieť k pozitívnejšiemu vnímaniu hier a ich potenciálu pre spoločnosť. Aj v Impact Games zastávame názor, že nie je dobré deťom hry zakazovať. Nie je ale ani prospešné dávať dieťaťu úplnú slobodu. Lepšou cestou je zaujímať sa o to, aké hry sa dieťa hrá a samozrejme, koľko času za obrazovkou trávi, lebo určite aj v tomto prípade platí “všetkého veľa škodí”. My Vám vieme pomôcť s tou obsahovou časťou. Našim cieľom je prinášať na trh viac hier, ktoré mimo elementu zábavy, prinesú aj pridanú hodnotu, napríklad v podobe vzdelávacieho obsahu. Ak sa chcete o našich pripravovaných hrách dozvedieť ako prvý, môžete nás sledovať na Facebooku, či Instagrame, kde budeme našu produkciu prezentovať.

 

   Veronika Golianová, spoluzakladateľka Impact Games